- رضایت مدیر از عملکرد صادراتی
نگرش و درک مدیران شرکتها از موفقیت در صادرات نیز غالباً بهعنوان معیارهای ذهنی عملکرد صادراتی بکار گرفته میشوند (شوهام، ۱۹۹۶). استفاده ازاینگونه معیارها به دلایل زیر مطرح میباشد:
- مدیران شرکتها غالباً از طریق درک خود از عملکرد شرکت نسبت به ارزیابی عینی از عملکرد، بیشتر به فعالیت واداشته میشوند.
- منابع تخصیص داده شده به شرکت یا امور فعالیتهای صادراتی بر اساس درک مدیران و نگرشهای آنها در جهت عملکرد صادراتی صورت میگیرد.
فروش صادراتی، سود صادراتی بیشترین معیارهای اندازهگیری عملکرد هستند که مورداستفاده قرار میگیرند (زو و استن، ۱۹۹۸). ازاینرو در این تحقیق نیز محقق به بررسی عملکرد صادرات ازنقطهنظر بعد مالی میپردازد.
- عوامل مؤثر بر عملکرد صادرات
اهمیت اساسی عملکرد صادرات برای بازاریابی بینالملل منجر به حجم وسیعی از تحقیقات در این حوزه شده است. در کل تحقیقات اولیه بیشتر در مورد دلایل گرایش شرکتها به امر صادرات بوده است (کاووسگیل و نوین[۵۵]،۱۹۸۱؛ دیامانتوپولوس و اینگلس[۵۶]،۱۹۸۸). برای مثال کاووسگیل و نوین(۱۹۸۱) چندین عامل از رفتار صادراتی شامل مزیتهای رقابتی شرکت (مانند تصاحب محصول منحصربهفرد)، الهامهای مدیریتی برای اهداف کسبوکار(شامل اهداف کلی برای رشد، سود و توسعه بازار)، میزان تعهد برای صادرات (یعنی اینکه منابع کافی برای صادرات را اختصاص دهند) و انتظارات مدیریتی از تأثیرات صادرات بر روی اهداف کسبوکار(مانند ادراکات مدیریتی از پتانسیل موجود برای رشد بازارهای خارجی) را شناسایی کردند. در کل به نظر آنها ادراکات مدیریتی بر روی رفتار صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- تحقیقات انجامگرفته در داخل کشور
- حقیقی و همکاران(۱۳۸۷)
حقیقی و همکاران در تحقیق با عنوان “شناسایی عوامل تعیینکننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی” در راستای توسعه صادرات و بازاریابی صادراتی در قلمرو صنعت مواد غذایی، تعداد ده عامل، شامل: اندازه شرکت، تجربه صادراتی، محرکهای صادراتی، مشکلات صادراتی، مزیتهای رقابتی، تعهد صادراتی، استراتژی های انطباق محصول، استراتژیهای انطباق قیمت، کانالهای صادرات مستقیم و هزینههای تبلیغات خارجی موردبررسی قرار گرفتهاند. مدل ارائهشده توسط حقیقی و همکاران در شکل ۲-۱آمده است. نتایج تحقیق بیانگر تأیید روابط معنادار میان عوامل دهگانه و عملکرد صادراتی این شرکتها میباشد.
شکل۲-۱ مدل شناسایی عوامل تعیینکننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی(حقیقی و همکاران،۱۳۸۷(