- در بعضی موارد، رشد عمومی و وضعییت برجسته جسمانی نونهالان، با استعدادِ واقعی ورزشی اشتباه گرفته می شود.
-
-
- به نظر گروهی از دانشمندان تربیت بدنی، تخصصی کردن زود هنگام برای نوجوانان و نونهالان قابل توصیه نمی باشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
- سن مناسب استعدادیابی برای رشته های مختلف ورزشی به طور قاطع تاکنون شناسایی نشده است، لذا نمی توان با اطمینان خاطر، فرد نوجوان را در سن معیینی به سمت تخصص ورزشی ویژهای هدایت کرد.
- فرایند استعدادیابی مشکل است و پس از آن پی گیری مصرانه احتیاج دارد.
۴٫۱٫۲٫ اصول استعدادیابی
هاوی سک[۵۹]و همکاران (۱۹۸۲) اصول ده گانهای را برای استعدادیابی پیشنهاد کرده اند که در زیر به آنها اشاره می شود:
- روشها و آزمونهایی که به کار گرفته میشوند باید اعتبار و پایایی لازم را در شناسایی افراد مستعد از غیر مستعد داشته باشد.
- در انتخاب افراد با استعداد لازم مراحل زیر رعایت شوند:
الف- انتخاب اولیه افراد با استعداد در کلاسهای معمولی تربیت بدنی مدارس
ب- انجام تمرینات تخصصی فقط در یک گروه هم خانواده ورزشی، بر حسب تواناییها و
ویژگیهای بدنی و روانی افراد
ج- هدایت ورزشکار به سمت فقط یک ورزش تخصصی
د- تعیین و فراهم آوردن امکانات برای این که فرد به اوج عملکرد ورزشی خود برسد.
- از تخصصصی کردن زود هنگام خردسالان در فقط یک ورزش باید خودداری شود و فعالیت در یک گروه از ورزشهای هم خانواده باید در ابتدای کار قرار گیرد.
- استفاده از متغییرهای پایدارتر ارثی برای ورزشکاران مستعد پیشنهاد می شود ولی، چون افراد با بهبود وضعییت زندگی و استفاده از مربیان و تکنولوژی بهتر میتوانند با سرعت بیشتری پیشرفت کنند لذا، تأکید تنها بر ویژگیهای ارثی برای پیشگویی عملکرد ورزشی در آینده ناکافی خواهد بود.
- از نظر این که رسیدن به اوج ترقی در ورزش نیاز به متغییرها و عوامل مختلف و متعدد دارد، لذا در امر استعدادیابی باید از علوم و متخصصین متنوع و متعدّد استفاده شود تا جامعیت استعدادیابی تأمین گردد.
- در انتخاب و اولویت بندی متغییرها برای استعدادیابی لازم است در درجه نخست، عوامل پایدار غیر قابل جبران مانند قد، در درجه دوم، عوامل پایدار ولی قابل جبران مانند سرعت و در درجه بعدی، عوامل ناپایدار و قابل جبران مانند انگیزه توجّه شود.
- افراد مستعد باید از بین بیشترین تعداد ممکن از افراد قابل انتخاب برگزیده شود.
- در فرایند استعدادیابی باید جنبه های دموکراسی و انسانی رعایت شود.
- فرایند استعداد یابی باید به طور بسیار دقیق برنامه ریزی شود و روشهای کنترل کیفی در همه مراحل و موارد آن به کار رود.
- استعدادیابی را باید به عنوان بخشی از پرورش استعدادهای ورزشی در نظر گرفت و اجرا کرد.
چند اصل راهنما برای استعدادیابی ورزشی:
از مجموعه الگوهایی که تا کنون ارائه گردید، یک نتیجه گیری کلی میتوان به عمل آورد. بررسی مشکلات و نکات ویژهای که باید در فرایند استعدادیابی ورزشی به کار گرفته شود، همراه با این نتیجه گیریها را میتوان به صورت اصولی که در زیر می آید، طبقه بندی کرد. قابل توجّه این که پژوهشگران بعدی، مانند رنیه (۱۹۸۷) در الگوهای استعدادیابی ورزشی خود از این استفاده نموده اند.
اصل یکم– فعالیتها و فرایند استعدادیابی را باید به عنوان بخشی از یک برنامه وسیع پرورش استعداد در کشورها دید و به اجرا گذارد. بدون این برنامه کلی، یافتن استعدادهای ورزشی، زحمتی بیهوده خواهد بود.
اصل دوم–فرایند استعدادیابی باید آینده دور عملکرد ورزشی افراد را مورد توجّه قرار بدهد.
اصل سوم– فرایند استعدادیابی باید ویژگیهای اختصاصی هر رشته ورزشی را در نظر بگیرد.
اصل چهارم– از آنجا که عوامل متعدّدی در عملکرد ورزشی اثر میگذارند، لازم است که در فرایند استعدادیابی از همه رشته های علمی مورد نیاز استفاده شود و تصمیم گیری نهایی جامعیت داشته باشد.
اصل پنجم– در فرایند استعدادیابی باید نقش و سهم بزرگی را به متغییرهایی که مستقیماً عملکرد ورزشی را میسازند و دارای جنبه های ارثی هستند داده شود.
اصل ششم– فرایند استعدادیابی باید جنبه های فعال عملکرد ورزشی مانند نسبت تأثیر هر متغییر بر عملکرد ورزشی و تغییر آن با افزایش سن، همچنین اثر تمرین و رشد بر این متغییرها را در نظر داشته باشد (رنیه، ۱۹۸۷).
عوامل مؤثر در تشخیص افراد مستعد در ورزش
همه افراد میتوانند کارهای ساده را بیاموزند، در حالی که فقط عده معدودی از آنها قادر به فراگیری امور پیچیده فنی و مهارتی میباشند. بروز استعداد در نژادها و ملل مختلف و گروهای سنی متفاوت است. ادعا می شود که تفاوت افراد در درجه اول بر اثر وراثت و فطرت و در درجه بعد بر اثر محیط است. وراثت عامل ثابتی است که در اولین لحظه تشکیل نطفه برقرار می شود ولی محیط دائم در حال تغییر است (هادوی، ۱۳۷۸).
در سال ۱۹۷۶، کلی سواراس[۶۰] اظهار داشت که ماهیت بیولوژیکی اولیه باید وجود داشته باشد تا فرد به یک ورزشکار خوب تبدیل شود، همچنین اضافه کرد که تمرینات مناسب می تواند عمیقاً بر نیروی بالقوه فرد تأثیر بگذارد اما فقط در حدود مرزهای تعیین شده ارثی. کلی سوارس عقیده دارد همه تواناییها و مراحل فیزیولوژیکی در انسان یک سقف تعیین شده ژنتیکی دارند. واین سقف اجرای مهارت نشان میدهد که تمرینهای سخت ورزشی نمیتواند به پیشرفت فرد بیش از آنچه توارث در او تعیین کرده، کمک کند. او توصیه کرد، از آنجایی که توارث عملکرد خوبی داشته باشد، لازم است تا محیط مناسب برای رشد عوامل ارثی فراهم شود (کلی سوارس، ۱۹۷۶).
در سال ۱۹۸۳، آل و لوکو[۶۱]در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که وضعیت جسمانی و
تواناییهای اجرای مهارت خاص، موروثی بوده و به طور ژنتیکی در فرد وجود دارند. خصوصیات موروثی که کمتر تحت تاٌثیر عوامل خارجی یا محیطی قرار میگیرند عبارتند از: وضعیت جسمانی، انعطاف پذیری، ظرفیت هوازی، زمان عکس العمل، هماهنگی، شتاب، ویژگیهای سرعت، قدرت نسبی و خصوصیاتی که به راحتی تحت تاثیر عوامل خارجی قرار میگیرند. اگر این حدود به دست نیامده باشد و فرد به حدود ارثی خود نرسیده باشد، با تمرین بیشتر میتوان تغییر بیشتری در عملکرد به دست آورد. آنها همچنین اظهار کردند که بررسی تاثیر توارث در مقایسه با تاثیر عوامل محیطی بر نحوه عملکرد، در انتخاب و تربیت مستعد بسیار با اهمیت است (آل و لکو، ۱۹۸۳).
تانر[۶۲] در تحقیقی که بر روی قهرمانان المپیک انجام داد به این نتیجه رسید که ورزشکاران، با تواناییهای بالقوه بالایی به دنیا میآیند، پس از آن در اثر تمرین کردن، موجبات بروز استعدادهایشان در ورزش مورد نظر فراهم میگردد (تانر، ۱۹۶۴).
در بررسی تعیین عوامل ارثی بر تفاوتهای فردی، اوستریس[۶۳] (۱۹۸۸) تحققاتی انجام داد و نتیجه گرفت که علت اصلی تفاوتهای فردی در زمینه مهارت حرکتی و مهارت های دستی، توارث است. علاوه بر این محققین معتقدند که اگر چه ویژگیهای ویژگیهای جسمانی به طور عمومی ارثی هستند ولی توسعه ارگانهای مختلف بدن موجودات زنده ناشی از نفوذ عوامل محیطی، تغذیه، بهداشت و الگوهای حرکتی است و تاثیر آن بر عوامل ارثی مانند قدرت، مقاومت، چابکی، هوش و استعداد کاملاً مشهود است (نمازی زاده، ۱۳۵۵).
از طرفی نویسندگان مختلف، عوامل مختلف در تشخیص افراد مستعد در ورزش را به
صورتهای متفاوت طبقه بندی کرده اند. به عنوان نمونه، آقا علی نژاد این عوامل را عبارت از سلامت کامل جسمانی و روانی، برخورداری از اندازه های پیکرسنجی مناسب، ویژگیهای وراثتی برجسته، برخورداری از امکانات ورزشی کافی، شرایط مناسب محیطی و در اختیار بودن متخصصین ورزشی میداند (آقا علی نژاد، ۱۳۷۹).
هادوی و امیرتاش عوامل مؤثر در استعداد را تفاوتهای فردی مشتمل بر عوامل محیطی و زیستی، آمادگیهای جسمانی و حرکتی، ویژگیهای روانی (شخصیت) و اختصاصات اجتماعی
میدانند (هادوی، ۱۳۷۸ش).
بلوم فیلد معیارهای استعدادیابی را به ظرفیتهای بدنی، ظرفیتهای حرکتی، ظرفیتهای فیزیولوژیکی و ظرفیتهای روانی طبقه بندی کرده است (بلوم فیلد، ۱۹۹۵).