مطابق با فرمول ۳-۱ تعداد نمونه تحقیق عبارت است:
حجم نمونه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خمین
۳-۵) متغیرهای تحقیق
با مرور فرضیه اصلی در مییابیم که متغیر مستقل در این تحقیق، عدالت سازمانی و مولفه های آن و متغیرهای وابسته، فاکتورهای فساد اداری- مالی میباشد.
۳-۶)ابزار جمع آوری اطلاعات
ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بوده است که یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب دادههای تحقیق است. علت انتخاب پرسشنامه در این تحقیق این است که زمان و هزینه کمتری نیاز دارد و اطلاعات بیشتری از افراد زیادتری را میتوان جمع آوری کرد، و امکان تجزیه تحلیل کمی دادهها را فراهم می کند(خلیلی شورینی، ۱۳۷۵: ۸۹). با مطالعه پیشینه تحقیق، میزان کنترل و نظارت، شفافیت فرایندها و رویههای کاری وانحصار وظیفه، حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان، سلامت نظام استخدامی به عنوان فاکتور های موثر بر فساد اداری- مالی انتخاب شدند. پرسشنامه متشکل از سه بخش جمعیت شناختی که شامل ۴ سوال است و پرسشنامه عوامل موثر بر فساد اداری- مالی است که شامل ۳۶ سوال و پرسشنامه عدالت سازمانی که ۱۸سوال می باشد . عوامل میزان کنترل و نظارت،شفافیت فرایندها و رویههای کاری وانحصار وظیفه و حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان از پایان نامه عباسپور (۱۳۸۵) و همچنین عامل سلامت نظام استخدامی از پایان نامه آقانوری(۱۳۸۷) و جهت بررسی عدالت سازمانی از پرسشنامه مورد استفاده در پژوهش سیار (۱۳۸۷)و احمدی آزرم(۱۳۸۸)، استفاده شده است که بر گرفته از پژوهش نیهف و مورمن (۱۹۹۳) می باشد که دارای سه بعد عدالت توزیعی، رویه ای و مراوده ای است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۷) نحوه امتیاز بندی پرسشنامه
در این پژوهش به منظور اندازهگیری متغیرهای تحقیق از مقیاس فاصله ای طیف لیکرت استفاده میشود. طیف لیکرت میتواند ۵ یا ۷ گزینه ای باشد که در تحقیق حاضر در پرسشهای تحقیق ، مقیاس ۵ گزینه ای به کار میرود.شکل کلی و امتیاز بندی این طیف برای سوالات به صورت ذیل می باشد:
جدول ۳-۲: نحوه نمره دهی به سوالات مربوط به متغیرهای تحقیق
شکل کلی | کاملا مخالفم | مخالفم | نظری ندارم | موافقم | کاملا موافقم |
امتیاز بندی | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
۳-۸) روایی و پایایی پرسشنامه پژوهش
۳-۸-۱) روایی
مفهوم اعتبار یا روایی[۷۰] به این پرسش پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازهگیری نمیتوان به دقت دادههای حاصل از آن اطمینان داشت. ابزار اندازه گیر ی ممکن است برای اندازه گیری یک خصیصه ویژه دارای اعتبار باشد ، درحالیکه برای سنجش همان خصیصه بر روی جامعه دیگر از هیچ گونه اعتباری برخوردار نباشد. در باره روایی پرسشهای مربوط به عدالت سازمانی باید گفت که این پرسشنامه که ساخته نیهف و مورمن(۱۹۹۳) می باشد در تحقیقات داخلی همچون نعامی وشکر شکن(۱۳۸۳) ، سید جوادین و همکاران(۱۳۸۷)، امیر خانی و پورعزت(۱۳۸۷) ، هوشمند(۱۳۸۷) و یعقوبی و همکاران(۱۳۸۸) مورد استفاده قرار گرفته و روایی سوالات توسط کارشناسان متخصصان این حوزه مورد تایید قرار گرفته است.در مورد پرسشنامه فساد اداری مالی باید گفت این پرسشنامه در پرسشنامه عباسپور(۱۳۸۵) مورد تایید قرار گرفته با این وجود محقق سوالات هر دو پرسشنامه را در اختیار برخی کارشناسان و استاد راهنما قرار داده که روایی آن مورد تایید قرار گرفت.
۳-۸-۲) پایایی
قابلیت اعتماد یا پایایی[۷۱] یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.
دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازهگیری ویژگیهای با ثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی وی را میسنجد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازهگیری شیوههای مختلفی به کار برده میشود. از آن جمله میتوان به :
اجرای دوباره آزمودن (روش بازآزمایی)
روش موازی (همتا)
روش تصنیف (دو نیمه کردن)
روش کودر – ریچارد سون
و روش آلفای کرونباخ
اشاره نمود. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۰، ص۱۶۷)
در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازهگیری که خصیصههای مختلف را اندازهگیری میکند به کار میرود. نتایج آن در ادامه ذکر گردیده است.
جدول ۳-۳: آلفای کرونباخ متغیر های تحقیق
متغیر |