الف : در خصوص میزان تحصیلات و رابطه آن با تصادف ۵۸ ٪ رانندگان بی سواد و یا تحصیلات قدیمی و ابتداییترین بیشترین سهم را در تصادفات داشته و افراد دارای مدرک فوق لیسانس یا دکترا با ۲٪ کمترین سهم را در تصادفات داشته اند.
ب: رانندگان بین ۳۰ تا ۳۹ سال با ۲/۳۴٪ بیشترین تصادفات را داشته اند.
ج: عدم رعایت حق تقدم با ۲/۴۲٪ کل تصادفات به عنوان بالاترین عامل فنی تصادفات بوده است.
بررسی رابطه بین عوامل انسانی رانندگان و میزان وقوع تصادفات در بزرگراه های تهران، پرستاری، ۱۳۸۵، مقطع کارشناسی ارشد، در این تحقیق ۸ بزرگراه تهران در ۳ نوبت صبح ، بعد از ظهر و شب مورد بررسی قرار گرفت. داده های پژوهش بر اساس مشاهده صحنه تصادفات، مصاحبه با کارشناس صحنه تصادف، خبرگان، اهل فن و مصاحبه با راننده طبق پرسشنامه انجام شده است که شامل:
الف) اطلاعات کلی: نام بزرگراه، تاریخ و ساعت تصادف، نوع تصادف، وضعیت جوی و وسیله ی مقصر.
ب) مشخصات فردی رانندگان: سن، جنسیت و تحصیلات
ج) سوالات تخصصی: ۱۹ سوال در خصوص سابقه ی اخذ گواهینانه و تجربه رانندگی و میزان آشنایی رانندگان با مقررات و سلامتی فیزیکی رانندگان.
بین جنسیت و میزان وقوع تصادفات در بزرگراههای تهران رابطه وجود دارد و مردان درصد بیشتری از تصادفات را شامل میشوند. بین تخصیلات رانندگان و سلامت جسمانی رانندگان مقصر با میزان وقوع تصادفات در بزرگراههای تهران رابطه وجود دارد و کمترین تصادفات مربوط به بالاتر از لیسانس و ابتدایی است. بین سن راننده با میزان وقوع تصادف در بزرگراههای تهران رابطه وجود ندارد. بین سال اخذ گواهینامه، تجربه ی رانندگی و آشنایی رانندگان به قوانین ارتباط وجود دارد.
تأثیر عامل انسانی بر وقوع تصادفات رانندگی در آزاد راه کرج-قزوین در سال ۸۴ و راه های کنترل و کاهش آن، وهاب زاده(۱۳۸۶)، مقطع کارشناسی ارشد، این پژوهش به منظور اخذ نقطه نظرات کارشناسان خبره ی تصادفات پیرامون میزان تأثیر عوامل مختلف بر علل اصلی وقوع تصادفات ترافیکی مزبور بصورت نظر سنجی اخذ و بررسی گردید. بر این اساس نتایج حاصل از بررسی علت اصلی وقوع تصادفات مذکور نشان داد که تمامی آن از قصور و تخلف عامل انسانی بوده که عدم رعایت فاصلهی طولی و عدم توجه به جلو به ترتیب با ۲۸ و ۲۵ درصد بیشترین و نقص ماده ۴ قانون ایمنی راه ها و راه آهن با ۴ درصد کمترین علت اصلی آن را تشکیل می دهند.
۲-۱۲-۳ مطالعات برون سازمانی
رفتار و تأثیر سن رانندگان بر روی تصادفات، حسامی(۱۳۷۴)، مقطع کارشناسی ارشد، برابر تحقیقات تجزیه و تحلیل تصادفات صورت گرفته در خصوص تصادفات شهری ۸۰٪ عامل انسانی، ۲۰ ٪نیز مربوط به وسیله نقلیه و جاده مربوط است.
علل عمده انسانی عبارتند از: عدم رعایت فاصله طولی با وسایل نقلیه جلویی، عدم مهارت، بیتجربگی، عدم توجه به سایر وسایل نقلیه و علائم و خط کشیها، سرعت و سبقت غیر مجاز، خستگی و خواب آلودگی.
قلمرو مکانی تحقیق: یکی از محورهای اساسی و اصلی شهر قائم شهر که دارای هوای معتدل است و زمستانهای سرد و طولانی ندارد و دما هیچ وقت به زیر صفر نمی رسد که همین موضوع در کاهش درصد تصادفات مؤثر است.
در این بررسیها مشخص می گرد که اکثریت جامعه از چه قشری بوده و پیشنهاد گردیده که طراحی های شهری با توجه به این گروه سنی صورت پذیرد سپس با توجه به آمار رانندگان که به صورت محاسبه در ساعات مختلف با رانندگان داشتند در صد گروه سنی رانندگان و جنسیت آن را مشخص کرده اند.آمار گواهینامه بگیران در این فاصله نیز اخذ شده و مشخص میگردد که چه سنی بیشتر گواهینامه گرفته و بعدا در چه طبقه سنی احتمال افزایش تصادف خواهیم داشت.
نتیجه پژوهش ایشان عبارت بود از:
۱- آمار تصادفات زنان کمتر از مردان می باشد و آن هم به دلیل کم بودن رانندگان زن است.
۲- تفاوت مردان و زنان ناشی از خطاهایی با ماهیت متفاوت است و زنان بیشتر به علت کمی تجربه مشکل داشتن در مانور سریع و عدم تسلط تصادف می کنند.
۳- بیشترین استفاده کنندگان از شبکه حمل و نقل بین ۲۰ تا ۴۰ سال می باشندکه بیشترین تصادف هم مربوط به اینهاست که ناشی از ۳ مسئله است.
الف : زیاد بودن تعداد رانندگان در این سن، ب: مشکلات روحی روانی خاص این دوره و ج: هیجانات موجود در این سنین
ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه با رانندگان ، استخراج آمار از فرم کروکی تصادفات حاوی اطلاعات بوده است.مطالعات نشان میدهد که تصادفات گروه سنی جوانان ناشی از سرعتهای بالا، سبقت غیر مجاز ،عدم رعایت فاصله و شتاب در رانندگی میباشد. مطالعات نشان می دهد که در صد قابل توجهی از تصادفات به خصوص در هنگام ظهر و شب ناشی از خستگی و بی حوصلگی رانندگان بوده است. ضمنا مشخص شده که تصادف در رده سنی ۲۰تا۴۰ دارای رشد منفی بوده ولی در سایر گروه ها به خصوص رانندگان مسن افزایش یافته است که لزوم برنامه ریزیهای ترافیکی و طراحی را مشخص می سازد.در تجزیه و تحلیل تصادفات مشخص شد راننـــدگان مسن مشکلات بیشـتری را در تمام تقاطعها تجربه مـی کنند.در شبها و هوای بارانی بیشتر تصادف دارند و تصادفاتی که نیاز به مانور دادن و عکس العمل است در آن رده سنی حادث میگردد.
نقش مهندسی ترافیک و آموزش در کاهش تصادفات ، ساسان، ۱۳۷۵، مقطع کارشناسی ارشد، هدف پایان نامه چگونگی تشکیل و کار اداره راهنمایی و رانندگی و مهندسی ترافیک و افزایش سطح کارایی شهرداری ها در امر مهندسی ترافیک و امور راهنمایی و رانندگی از طریق آموزش صحیح برای جلوگیری از تخلفات منجر به تصادف انجام داده است.در این تحقیق در رابطه با آمار تصادفات و مقایسه آن با سالهای گذشته تصادفات از نظر زمان وقوع ، علل وقوع و وسایل نقلیه درگیر در تصادفات مورد بررسی قرار گرفته است.که به ترتیب از نظر زمان بین ساعت ۸تا ۱۳ بیشترین تصادف و از ساعت ۲۴:۰۰ تا ۰۵:۰۰ کمترین تصادف به وقوع پیوسته است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
از بین علل عدم رعایت حق تقدم با ۲/۳۰٪ بیشترین و گردش به طرز غلط با ۲ ٪کمترین علت تصادف بوده است .ضمنا سواری های شخصی بالاترین و دوچرخه کمترین نقش را در تصادفات داشته اند.نتیجه اینکه یکی از مهمترین راهکارها جهت کاهش تصادفات آموزش در رسانه های گروهی و تلویزیون میباشد.
نقش عامل سرعت در تصادفات جاده های اصلی بین شهری ایران،میرزایی، ۱۳۷۷، مقطع کارشناسی ارشد، در این پژوهش مساله تصادفات و به ویژه تصادفات برون شهری را در ایران و سایر کشورها و هم چنین نقش عامل سرعت در تصادفات و شدت آن را مطالعه کرده و مطالعات انجام شده در این زمینه در کشور های مختلف دنیا را بررسی نموده است. سپس اثر احتمالی کاهش سرعت وسایل نقلیه را در تعداد تصادفات و تلفات و مجروحان آن بررسی کرده است.برای این منظور سرعت وسایل نقلیه را در یک جاده اصلی برداشت کرده و سپس سرعت این وسیله نقلیه به طور فرضی در چند حالت کاهش داده است. هرکدام از این حالات اصلاح قانون سرعت مجاز و یا اصلاح رفتار رانندگان را نشان می دهد تعداد تصادفات و مجروحان و تلفات آن بر حسب سرعت مجاز رگرسیون می شود. در پایان معلوم میگردد که سرعت مجاز اثر قابل ملاحظهای در ایمنی دارد و نتیجه گیری می شود که سرعت مجاز ابزاری قوی برای برقراری ایمنی در دست دولتهاست.
مطالعه تجهیزات کنترل ترافیک برای کاهش تصادفات در راه های برون شهری، جوینی، ۱۳۷۷، مقطع کارشناسی ارشد، در این پژوهش با توجه به این مسأله که تصادفات جاده ای حتی در کشور های توسعه یافته صنعتی از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی می باشد و هم اکنون در ایران ۲۵٪ تلفات غیر طبیعی ناشی از تصادفات ترافیکی است.
بنابراین بررسی مسأله ایمنی جادهای از اهمیت انکار ناپذیری برخوردار است. به علاوه با توجه به اینکه در اغلب کشورهای در حال توسعه از جمله ایران یکی از محدودیت های اصلی اجرای طرح های مناسب محدودیت ها ی مالی است. استفاده حداکثر از سرمایه گذاریهای صحیح از این تجهیزات و علائم ارائه گردد.در همین راستا پس از مطالعه تجهیزات کنترل ترافیک آمار تصادفات کشور مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و نحوه دسته بندی شبکه راه های کشور و روشهای اولویت بندی محورهای حادثه خیز بر اساس شاخص های تعداد تصادف، شدت تصادف، و هزینه تصادف ارائه شده است. برای تعیین این شاخص ها برنامههایی تنظیم شده است که به وسیله آنها میتوان پرونده آمار تصادفات کشور را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و مقاطع حادثه خیز را بر اساس شاخص های مذکور اولویت بندی نمود. در پایان با بهره گرفتن از نتایج به دست آمده یکی از محورهای کشور (اراک-راهجرد) مورد بررسی قرار گرفته است با مطالعه این محور نحوه تجزیه و تحلیل وضعیت تصادفات و چگونگی ارزیابی اقتصادی راه حل های مختلف کاهش تصادفات نشان داده می شود.با به کار گیری ساختار تحلیل ارائه شده در این مجموعه می توان آمار تصادفات کشور را سالیانه مورد بررسی قرار داده و با توجه به بودجه ای که به اصلاح وضعیت راه ها ی کشور اختصاص یافته است مناسب ترین روش های اصلاحی برای استفا ده بهینه از این بودجه را مشخص نمود.
بررسی لزوم و طراحی سیستم آموزش رانندگی برای ایران و اثر آن بر رفتارهای ترافیکی رانندگان، ساختیانچی، ۱۳۷۷، مقطع کارشناسی ارشد، به تحقیقی کاربردی در ارتباط با چگونگی بهبود عامل انسانی در وضعیت ترافیک کشور پرداخته که شامل چهارمرحله عمده است:
۱- تحقیق در ارتباط با وضعیت ترافیک کشور و عوامل موثر بر آن که منجر به شناسایی عامل انسانی با بدترین وضعیت میگردد و جایگاه خالی سیستم آموزش اجباری رانندگان، به عنوان توجیهی برای این طرح برگزیده می شود.
۲-تحقیق در ارتباط با سیستمهای آموزش و آزمون رانندگی در کشورهای پیشرفته و مقایسه آن با وضعیت فعلی ایران که منجر به یافتن راهکارهایی برای پوشش نقاط ضعف سیستم آموزش و آزمون رانندگی در ایران می شود.
۳- ارائه سیستم پیشنهادی برای آموزش و آزمون رانندگی در ایران و تحقیق در ارتباط با اثر آموزش تئوری و آموزش عملی بر دیدگاه و رفتارهای ترافیکی افراد مبتدی و با تجربه که منجر به ارزیابی مثبت آموزش اجباری و فراگیر در ایران با توجه به طرح ارائه شده میگردد.
۴- پیش بینی هزینه طرح و کاهش هزینه ترافیکی ناشی از اجرای آن که توجیه اقتصادی طرح را به دنبال دارد.
بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی منجر به مرگ در استان تهران، محمد فام و قاضی زاده، ۱۳۷۸، مقطع کارشناسی ارشد، در این تحقیق با بهره گرفتن از اطلاعات ارائه شده توسط سازمان پزشکی قانونی و سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور بوده با تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده که شامل ۲۲۰۹ مورد حادثه منجر به مرگ بود به این نتیجه رسیده که بیشتر قربانیان حوادث مورد مطالعه در دوره یاد شده در رده سنی ۲۱ تا ۳۰ سال قرار دارند (۳/۲۲) همچنین مشخص شد که اکثر قربانیان حوادث جادهای استان را عابرین پیاده تشکیل می دهند(۶/۵۴) و در کلیه حوادث محل اصلی وارد شدن ضربه و علت نهایی مرگ ضربه به ناحیه سر بوده است (به ترتیب ۱/۴۲و ۲/۵۹ درصد). درخاتمه نیز پیشنهاد آموزش ایمنی ترافیک در مدارس کشور، نظارت دقیق بر اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی همراه با ارائه آموزش های مناسب به رانندگان مختلف و توسعه کمی و کیفی سیستمهای امداد، نجات و اورژانس جاده ای داده شده است.
بررسی وضعیت ایمنی و علل تصادفات در جاده نایین– یزد، شرقی، ۱۳۷۸، مقطع کارشناسی ارشد، در این تحقیق پس از نگاهی اجمالی به وضعیت تصادفات جادهای در ایران و مقایسه آن با بعضی کشور های دیگر به عوامل تصادفات جاده ای که در غالب مطالعات قبلی مورد توجه و بهره برداری قرار گرفته اند. اشاره و روش های متداول عملی و تجربی به کار رفته در مطالعات ایمنی و تصادفات جاده ای مورد بحث و بررسی و نقد قرار داده است. با مقایسه روش های مختلف مطالعه بررسی و تجزیه و تحلیل تصادفات مناسبترین روشی که از بین روش های فوق برای مطالعه و بررسی تصادفات در قطعه راه نایین -یزد تشخیص داده شد، انتخاب گردید. با بهره گرفتن از روش انتخابی وضعیت تصادفات در قطعه راه مورد نظر بررسی شد. مطالعات نشان داد که مدلهای موجود که غالبادر کشورهای صنعتی و با شرایطی متفاوت از لحاظ وضعیت ترافیک، راه ها، خصوصیت اجتماعی اقتصادی در ایران قابل استفاده نیست. عمده علت این عدم امکان استفاده و یا کالیبره کردن مدلها برای ایران به ویژه جادههای مناطق کویری نظیر قطعه راه نایین- یزد طول نسبتا زیاد و یکنواخت و بدون عارضه قطعات راه در این مناطق تشخیص داده شد. با توجه به اینکه تاکنون یک کار تحقیقاتی اصولی و سیستماتیک درباره تصادفات جاده ای در ایران صورت نگرفته است. ضرورت توجه بیش از پیش به این مسأله که هر سال جان تعداد زیادی از هموطنان را میگیرد احساس می شود.
طراحی و نمونهسازی سیستم هشدار دهنده به راننده در محیط بزرگراه، خردور، ۱۳۷۹، مقطع کارشناسی ارشد، این تحقیق نشان داده است که سیستمهای مبتنی بر بینایی ماشین امروزه مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته و برای آن کاربردهای زیادی تعریف شده است.در حال حاضر وجود امکانات مورد نیاز برای طراحی و پیاده سازی سیستم های بینایی ماشین با کارایی و لازم به نظر میرسد استفاده از تجهیزات کنترل ترافیک و راه حل های کم هزینه مهندسی در زمینه بهسازی نقاط تصادف جاده ای است.در این مجموعه سعی شده تا با مطالعه استاندارد های طراحی و کاربرد تجهیزات کنترل ترافیک و انواع آن نحوه استفاده قابلیت اطمینان بالا میزان تقاضا برای استفاده از چنین سیستمهایی در سطح زندگی روزمره افراد جامعه را بالا برده است. در این میان سیستمهایی برای کاربرد در امر رانندگی طراحی و پیاده سازی شده اند که به طور کلی به سیستم های دستیار راننده شهرت دارند.یک سیستم دستیار راننده سیستم مبتنی بر بینایی ماشین است که در جهت بالا بردن ضریب اطمینان در امر رانندگی طراحی و پیاده سازی می شود. بررسی آمار تصادفات نشان می دهد که بسیاری از حوادث رانندگی ناشی از انحرافات است با توجه به پیشرفت شگرف در فنآوری رایانهای میتوان سیستمهای مبتنی بر بینایی ماشین را در این مورد به کار گرفت تا با بهره گرفتن از آن آمارحوادث رانندگی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داد. در این پایان نامه ابتدا سیستم دستیار راننده معرفی میگردد. در ادامه تحقیقات انجام پذیرفته در این راستا مورد بررسی قرار می گیرد.سپس طراحی و مدلسازی یک سیستم دستیار راننده عنوان می شود.این سیستم امر شناسایی خطوط جاده و موانع روی جاده را با بررسی ۲۱ تصویر در ثانیه انجام داده و اخطارهای لازم را به راننده اعلام می کند.
۲-۱۳ مطالعات انجام شده در سایر کشورها
تاثیرات ویژگی های شخصیتی و جنس راننده و رفتارهای خطر پذیری رانندگی و اثر آنها بر تصادفات، اولتدال و راندمو[۶۷]، ۲۰۰۶ در دانشگاه نروژ صورت گرفته است، یک نمونه از جوانان نروؤی در دو کشور نروژی زبان در نظر گرفته شده است (۱۳۵۶ نفر). ارتباط اضطراب در برانگیختن هیجان و رفتار خطر پذیر رانندگی معنی دار بود. هیجان پذیری با رفتار خطر پذیر رانندگی و برخورد همبستگی معنی داری داشت. از طریق آنالیز رگرسیون، ویژگی های شخصیتی و جنس با واریانس ۳/۷۳ درصد، رفتار خطر پذیر رانندگی یافت شده ولی ارتباط آن خیلی قوی نبود و ویژگی های شخصیتی تنها بخش متوسطی از واریانس را توضیح می داد.
-کلارک، وارد، بارتل و ترومن[۶۸](۲۰۰۶)، تصادفات رانندگان جوان را در انگلستان از لحاظ تاثیر سن، تجربه و زمان مورد بررسی قرار دادند. نتیجه این بررسی نشان داد: رانندگان جوان نسبت به سایر رانندگان بیشتر تصادف می کنند. تصادف های رانندگان جوان نیز تا حدودی ویژگی متفاوتی نسبت به دیگر رانندگان دارد و شامل تصادفاتی از قبیل: تصادف با یک وسیله نقلیه که کنترل خود را از دست می دهند و واژگون می گردند، تصادف در حین گردش.
- در تحقیقاتی که پرویز کوشکی و بوستان (۲۰۰۵) در دانشگاه کویت تحت عنوان سیگار کشیدن و استفاده از کمربند در حین حرکت و تصادفات جاده ای جوانان در کویت انجام داده اند مشخص شد بطور کلی جوانان سهم گسترده ای را در تصادفات جاده ای و بطور کلی تصادفات فوتی دارند که کویت نیز از این مسئله مستثنی نیست، در خصوص نتایجـی که از بررسـی روی ۱۴۶۷ راننده به دست آمده است میتوان موارد اقتصادی، اجتماعی و تجربه رانندگی را نیز مشاهده کرد. در این تحقیق مشخص گردید که رانندگان زن جوان از رانندگان مرد جوان عموماً محتاط تر بودند. آنهایی که هنگام رانندگی سیگار می کشند کمتر از کمربند ایمنی استفاده می کردند و تصادفات کمتری هم داشتند.
۲-۱۴ جمع بندی
با مطالعه موارد مندرج در فصل اول و دوم پایان نامه نتیجه میگیریم بین مثلث عوامل ترافیک، تصادفات انسان، راه، وسیله نقلیه و عواملی همچون محیط، جنسیت، سن رانندگان، آموزش مردم و بخصوص رانندگان و ارتقا ایمنی راه ها و خودروها ارتباط تنگاتنگ وجود دارد.
این تحقیق به علل و عوامل مؤثر بر تصادفات برون شهری در ساعات اولیه صبحگاهی در آزادراه تهران کرج در سالهای۹۱-۹۰ توجه دارد: این آزاد راه به طول ۲۳ کیلومتر حد فاصل پل بهنوش تا پل فردیس است که اولین آزادراه پرتردد و شلوغ کشور و خاورمیانه است. این بزرگراه دارای دو لاین و ۶ لین(خط عبور) و در هر طرف یک خط اضطراری است که در زمان پهلوی دوم ساخته شده است. هدف از احداث این راه ایجاد ارتباط آسان تهران با حومهی غربی بوده است. این آزاد راه در ۲۰ آذرماه ۱۳۴۵ با هزینه ۶۰ میلیون تومان ساخته شد.
میانگین تردد روزانه در آزادراه مذکور حدود ۱۸۵ هزار الی ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه است و تحت پوشش و حوزه استحفاظی پلیس راه آزادراه تهران کرج است که اصلیترین شاهراه کشور به حساب می آید. این آزاد راه به علت تردد بیش حد وسایل نقیله و کم عرض بودن آن در حال تعریض است و مسئولین محترم قصد دارند به هر طریق، مسیر رفت و برگشت آزاد راه ۵ بانده شود که جمعاً ۱۰ لین یا خط عبوری خواهد داشت.
بعلاوه تردد خودروهای عبوری استانهای شمالی و شمالغربی از این آزاد راه مسئولیت و حساسیت این مسیر را بالا برده است. روزانه برابر اعلام شهرداری کرج ۵۰۰۰۰۰ مسافر در مسیر تهران کرج و بالعکس تردد می کنند و این تردد بیش از حد خودروها در این آزادراه و پایان اکثر سفرهایی که به مقصد تهران صورت می گیرد در این آزادراه میباشد و به علت برخی دلایل در این آزاد راه شاهد تصادفات بیشتری هستیم.
۳-۱- مقدمه:
فصل سوم که در آن روش یا متدولوژی تحقیق مورد بحث قرار خواهد گرفت، به قسمت های مختلفی اختصاص یافته است. در این فصل نوع و روش تحقیق، جامعه آماری و نمونه، محدوده مکانی و زمانی تحقیق، ابزار گردآوری داده ها، روش تجزیه و تحلیل داده ها و تعاریف عملیاتی مطالبی خواهد بود که به ترتیب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
۳-۲- جامعه آماری:
جامعه آماری پژوهش حاضر دربردارنده تمام تصادفاتی است که در طول دو سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در آزاد راه تهران-کرج وقوع یافته. بررسیهای نهایی و جامع تنها بر روی داده های تصادفات صبحگاهی (۴ صبح تا ۸ صبح) انجام شده است. که در این آزاد راه رخ داده است ( از پل بهنوش تهران شروع شده و تا پل فردیس کرج ادامه دارد).
۳-۳- حجم نمونه :
آمار تصادفات بطور مجزا در ۱۲ ماه هر دو سال ۹۰ و ۹۱ جمع آوری گردید که تعداد تصادفات در هر ماه با توجه به کیلومترها و محدوده مختلف این آزاد راه گردآوری گردید. تعداد کل تصادفات در این دو سال ۲۹۰۱ تصادف بوده است.
۳-۴- روش نمونهگیری: