۱
بر اساس اطلاعات جدول بالا سطح معنی داری همبستگی مشاهده شده بین دومتغیر در سطح ۰۱/۰ معنی دار است (۰۱/۰ ،۲۸۶ /۰ ).یعنی می توان فرضیه صفر را در سطح ۰۱/۰ به نفع فرضیه تحقیق رد کرده و با ۹۹ درصد اطمینان نتیجه گرفت که بین “سرمایه ساختاری” و “بازارگرایی” در شرکت آلومینیوم پارس شهرستان ساوه رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
۴-۵-۲- فرضیه اصلی پژوهش : بین سرمایه فکری و بازارگرایی در شرکت آلومینیوم پارس رابطه وجود دارد.
فرضیه اصلی پژوهش با بهره گرفتن از رگرسیون چندمتغیره مورد آزمون قرار گرفت.
۴-۶-بررسی مفروضه ها
۴-۶-۱-استقلال عبارت خطا:
استقلال خطاها با بهره گرفتن از آماره دوربین ـ واتسون (Durbin-Watson) بررسی شد که این مقدار برابر با ۸۲/۱ محاسبه گردید.
به عنوان یک قاعده کلی ، اگر مقدار مشاهده شده دوربین ـ واتسون بین ۵/۱ تا ۵/۲ باشد ، مستقل بودن مشاهدات را نشان می دهد.
۴-۶-۲-دیاگرام پراکنش
نمودار۴-۷٫دیاگرام پراکنش مربوط به مولفه های سرمایه فکری و بازارگرایی
چنانکه در نمودار بالا مشاهده می شود، رابطه بین متغیرهای پیش بین(مولفه های سرمایه فکری) و ملاک(بازارگرایی) کم و بیش خطی به نظر می رسد.
۴-۶-۲-نرمال بودن عبارت خطا
بررسی این مفروضه با بهره گرفتن از ترسیم نمودار هیستوگرام باقی مانده ها (Residual)، انجام پذیرفت.
نمودار۴-۸٫ نمودار هیسوگرام مربوط به بررسی مفروضه نرمال بودن عبارت خطا(فرضیه اصلی)
چنانکه در نمودار بالا مشاهده می شود، شکل توزیع تقریبا نرمال است. همچنین مقدار میانگین ارئه شده در سمت راست نمودار بسیار کوچک (نزدیک به صفر) و انحراف استاندار نزدیک به ۱ است. بنابراین دلیلی وجود ندارد که این نمونه ها از یک توزیع غیر نرمال بدست آمده باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول ۴-۱۱٫ خلاصه آزمون رگرسیون جهت بررسی رابطه بین سرمایه فکری و بازارگرایی
مدل
متغیر های پیش بین وارد شده در مدل
ضریب همبستگی
مجذور ضریب همبستگی
همبستگی
تعدیل شده
سطح
معنی داری
۱
سرمایه انسانی
سرمایه ساختاری
سرمایه مشتری
۴۴۰/۰
۱۹۳/۰
۱۷۷/۰
۰۱/۰
متغیر ملاک: بازارگرایی
بر اساس اطلاعات جدول بالا، همبستگی بین “سرمایه فکری” و “بازارگرایی” برابر با ۴۴۰/۰ است. به عبارت دیگر متغیرهای “سرمایه انسانی"، “ساختاری” و “مشتری” بر روی هم تقریبا ۳/۱۹ درصد از تغییرات مربوط به “بازارگرایی” را در شرکت آلومینیوم ساوه تبیین می کند (۱۹۳/۰=۲R).
همچنین محاسبات مربط به آماره ی F نشان داد که مجذور همبستگی چند گانه درسطح ۰۱/۰ معنادار است (۰۱/۰p= ؛۱۵۰و ۳df= ،۹۶/۱۱F=).
برون داد بعدی رایانه تحلیل ضرایب رگرسیون مدل را نشان می دهد.