“
۲-۵-۵-۱ شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی
الف ) اندونزی :
تائجونگ پروک – جاکارتا – دومایی – بلاوان – بلیک پاپان – تابوئنو – موآراجاوا – ساماریندا – آب های لنگرگاهی نیپا مناطق در معرض دزدی دریایی هستند.(ICC IMB ,2013,21)
ب ) تنگه مالاکا وتنگه سنگاپور :
حملات دزدان دریایی به دلیل تهاجم گشت ساحلی بر اساس اختیارات قانون ناحیه ساحلی از جولای ۲۰۰۵ به شدت کاهش یافته است.
ج) دریای چین جنوبی :
د) بنگلادش :اکثر حملات در چیتاگنگ گزارش شده است .
ه ) هند : کاندالا
۲-۵-۵-۲ آفریقا و دریای سرخ :(ICC IMB ,2013,21-23)
۲-۵-۵-۲-۱ آفریقا :
الف – جایگاه استراتژیکی منطقه شاخ آفریقا
منطقه شاخ آفریقا متشکل ازکشورهای سودان، اتیوپی، اریتره، جیبوتی و سومالی میباشد که به لحاظ موقعیت خاص جغرافیائی یکی از مهمترین مناطق ژئواستراتژیکی در جهان محسوب می شود. این اهمیت ناشی از برخورداری منطقه از پارامترهای مهمی نظیر: احاطه بر دریای سرخ و تنگه باب المندب (به عنوان گلوگاه ارتباطی اقیانوس هند به دریای مدیترانه و قاره اروپا)، دروازه ورود آسیا و خاورمیانه به آفریقا، و محل تلاقی تمدن های خاورمیانه و آفریقا و خاستگاه رشد و گسترش فرهنگ اسلامی_آفریقائی درآفریقای زیر صحرا است.( حسینی،۱۳۸۸،۱۱۷)
ب- موقعیت استراتژیک دریایی منطقه شاخ آفریقا
بخش اعظمی از منطقه شاخ آفریقا با احاطه بر دریای سرخ و تنگه باب المندب ، گلوگاه ارتباطی اقیانوس هند به دریای مدیترانه و قاره اروپا و همچنین دروازه ورود آسیا و خاورمیانه به آفریقا محسوب می شود. دریای سرخ از ۳۸۰ جزیره تشکیل شده است که ۶۶ درصد آن متعلق به کشورهای عربی ( یمن، مصر، سودان، عربستان سعودی) و مابقی آن متشکل از ۱۲۶ جزیره متعلق به کشور اریتره و ۶ جزیره نیز به کشور جیبوتی تعلق دارد. مساحت کل منطقه ۴۳۸ هزار کیلومتر مربع و طول دریای سرخ از باب المندب تا کانال سوئز ۱۹۰۰ کیلومتر است. ( حسینی،۱۳۸۸،۱۱۸)
پهنای این دریا در شمال ۱۸۰ کیلومتر و در جنوب به ۳۷۰ کیلومتر میرسد. طول سواحل آن ۴۹۳۸ کیلومتر است که ۴۲۴۴ کیلومتر آن در دست شش کشور عربی (اردن، مصر، عربستان سعودی ، یمن، سودان و جیبوتی) قرار دارد و کشور اریتره ساحلی در حدود ۶۸۳ کیلومتر و رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز ۲۶/۱۱ کیلومتر ساحل دارد.
عرض تنگه باب المندب ۳۲ تا ۳۸ کیلومتر میباشد و حدود ۱۷ نیز بندر مهم در سواحل دریای سرخ فعال هستند. موقعیت جغرافیایی کشورهای سودان، اریتره، جیبوتی در منطقه شاخ آفریقا سبب شده است تا دریای سرخ به تنها منفذ دریایی آن ها تبدیل شود. در دوران جنگ سرد، این منطقه بخشی از کمربند امنیتی شوروی سابق بود و اهداف راهبردی آمریکا و متحدان آن در این منطقه، محاصره شوروی، جلوگیری از پیشرفت نفوذ آن حمایت از امنیت اسرائیل و تامین راه های انتقال سوخت از این حوزه به اروپا بوده است.( حسینی،۱۳۸۸،۱۱۸)
۲-۵-۵-۲-۱-۱ نیجریه (لاگوس) : تمام آب های نیجریه (لاگوس) پرخطر هستند .
(ICC IMB ,2013,21-23) دزدان دریایی در این منطقه معمولاً کاملاً مجهز هستند و با خشونت کامل اقدام به دزدی کشتی ها یا گروگان گیری خدمه کشتی ها در خلیج یا رودخانه ها یا لنگرگاه ها یا بنادر و آب های محدود می نمایند . دزدان دریایی تا حدود ۱۷۰ مایلی ساحل پیش رفته اند در موارد بسیاری دزدان دریایی کشتی های حامل کالاها را دزدیده و سپس به غارت بخشی از کالاهای کشتی های ربوده شده ، عمدتاًً حامل کالای گاز یا نفت ، می پردازند . ICCIMB ,2013,21))
تعداد زیادی از خدمه در حملات گذشته مجروح و یا گروگان گرفته شده اند به طور کلی تمام آب های نیجریه (لاگوس) پرخطر هستند . کشتی ها توصیه می شود و در حال آماده باش از آبهای این منطقه عبور نمایند .(Lbid,21)
۲-۵-۵-۲-۱-۲ بنین (کوتونوو) :منطقه پرخطر است ، (ICC IMB ,2013,21-23) منطقه پرخطر است ، حملات گذشته نشان داده است که دزدان در این منطقه به خوبی به تجهیزات نظامی مجهز و بسیار خشن و بی رحم هستند و در بعضی از مواقع حتی روی کشتی ها ربوده شده ، نیز آتش
می گشایند . (Lbid,21)
دزدان دریایی فرماندهان کشتی را وادار میکنند تا به مکان های نا معلوم و نا مشخص مسیر سفر خود را تغییر دهند ، جایی که همه اموال و کالا های کشتی و گاهی اوقات بخشی از کالای کشتی مانند (نفت و گاز) ربوده می شود . در گذشته خدمه های کشتی مجروح می شدند . گشت زنی های (پلیس های دریایی) توسط مقامات بنین و نیجریه سبب کاهش تعداد حملات شده است . (Lbid,21)
۲-۵-۵-۲-۱-۳ توگو (لوم) : حملات در این منطقه نگران کننده است . دزدان دریایی در این منطقه به دارای بهترین تجهیزات نظامی و بسیار خشن و خطرناک هستند . حملات میتواند در لنگرگاه و یا خارج خلیج و معمولاً در شب اتفاق افتد . بعضی از حملات دزدان دریایی منجر به دزدی کشتی برای چندین روز و غارت بخشی از محموله کشتی مانند (نفت و گاز) می شود .(Lbid,21)
۲-۵-۵-۲-۲ خلیج عدن و دریای سرخ :
خلیج عدن واقع در شمال کشور سومالی که دریای مدیترانه و دریای سرخ را به اقیانوس هند متصل میکند، یکی از خطرناک ترین راه های آبی جهان و عمده ترین مسیر قاچاق انسان از سومالی به یمن و دیگر نقاط جهان است. (حسینی،۱۳۸۸،۱۱۹)
از لحاظ ژئواکونومیک این معبر راهبردی نقش مؤثری در تجارت جهانی دارد. سالانه ۱۶ تا۲۰ هزار کشتی سوخت و تجاری از تنگه باب المندب عبور میکنند و حدود ۴۰ درصد صادرات گاز مایع قاره آسیا از این دریا می گذرد و عبور ۶۵ درصد کل نفت صادراتی منطقه خلیج فارس به اروپا و ۳۰ درصد صادرات نفتی به جهان از طریق این معبر است. (حسینی،۱۳۸۸،۱۲۱)
همچنین سالانه انتقال ۳۲۵ میلیون تنکالاو نفت با کشتی از طریق خلیج عدن و باب المندب به مقصد اروپا و آمریکا انجام می پذیرد. (حسینی،۱۳۸۸،۱۳۹)
از لحاظ ژئوپولیتیک حساس ترین نقاط این منطقه کانال سوئز و تنگه باب المندب است. حساس ترین جزیره منطقه جزیره “بریم” متعلق به کشور یمن است که در وسط تنگه قرار دارد و دریای سرخ را به دو قسمت تقسیم کرده و معبری به وجود آورده است که یک سوی آن قابل کشتیرانی و سوی دیگر آن پر از جزایر و غیر قابل دریانوردی است.(حسینی،۱۳۸۸،۱۲۱)
دریای سرخ و تنگه باب المندب به عنوان یکی از مهمترین آب راه های بینالمللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و عبور کشتی های حامل نفت از این منطقه که وارد اقیانوس هند میشوند بر اهمیت آن افزوده است. به همین نسبت، کشورهای پیرامونی این آب راه، به ویژه در منطقه شاخ آفریقا حائز اهمیت بوده که در مناسبات منطقه ای و بینالمللی نقش مهمی را نیز ایفاء میکنند. (همان منبع،۱۲۲)
سواحل شمالی سومالی در خلیج عدن و جنوب دریای سرخ در باب المندب بسیار پر خطر هستند . (ICC IMB ,2013,21-23)
۲-۵-۵-۲-۲-۱ سومالی :
“