۳
تعهد
۵۰/۱
۱۰۴/۰
تأیید فرض نرمال بودن
۴
ارتباطات
۲۰/۱
۲۴۴/۰
تأیید فرض نرمال بودن
۵
شایستگی
۱۲/۱
۲۸۷/۰
تأیید فرض نرمال بودن
۶
مدیریت تعارض
۴۰/۱
۱۰۵/۰
تأیید فرض نرمال بودن
برای آزمون فرض نرمال بودن عاملهای پژوهش، از آزمون کولموگراف- اسمیرنوف استفاده شد. در جدول شماره ۴-۱۲ نتایج آزمون فرض نرمال بودن مولفههای پژوهش نشان داده شده است. همان طور که در جدول مشخص است، سطح معنا داری مقادیر K-S محاسبه شده برای وفاداری و ابعاد بازاریابی رابطهای (اعتماد، تعهد، ارتباطات، شایستگی و مدیریت تعارض) بزرگتر از ۰٫۰۵ شده است. بنابراین، نتیجه گیری می شود، فرض صفر که مدعی نرمال نبودن مؤلفه ها میباشد رد میگردد. بنابراین، به منظور آزمون فرضیات پژوهش بایستی از آزمونهای پارامتریک استفاده کرد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴-۴-ارزیابی الگوی ساختاری
شرایط و پیش فرض های استفاده از معادلات ساختار ی با رگرسیون خطی چند متغیره برابر میباشد. لذا در صورتی میتوان از تحلیل مسیر و معادلات ساختاری استفاده نمود که این شرایط محقق شده باشند: ۱) میانگین خطاها صفر باشد؛ ۲) واریانس خطاها ثابت باشد ۳) بین خطاهای مدل همبستگی وجود نداشته باشد و ۴) بین متغیر های مستقل هم خطی وجود نداسته باشد .
مفروضات اول و دوم بدین معنی است که توزیع خطاها باید دارای توزیع نرمال باشد. به منظور بررسی استقلال خطاها از یکدیگر از آزمون دوربین-واتسون استفاده می شود. چنانچه آماره این آزمون در بازه ۵/۱ تا ۵/۲ قرار گیرد فرض عدم همبستگی بین خطاها پذیرفته می شود و یکی از پیش شرطهای استفاده از معادله ساختاری محقق می شود (مومنی، ۱۳۸۶). در پژوهش حاضر، مقدار آماره آزمون دوربین- واتسون (DW) برابر ۲۴/۲ میباشد و در فاصله ۵/۱ و ۵/۲ قرار دارد. علاوه براین، بایستی خطاها دارای توزیع نرمال با میانگین صفر باشند. نتیجه آزمون نشان میدهد توزیع خطاها تقریباً نرمال است و مقدار میانگین ارائه شده نیز نزدیک به صفر بوده و انحراف معیار نیز نزدیک به یک است. بنابراین، فرض نرمال بودن خطاها نیز برقرار بوده و مشکلی در استفاده از معادلات ساختاری وجود ندارد.
برای بررسی فرض چهارم یعنی عدم هم خطی بین متغیر های مستقل باید شاخص های مقدار ویژه[۱۱۲] وشاخص وضعیت[۱۱۳]محاسبه شود. مقادیر ویژه نزدیک به صفر نشان میدهد همبستگی داخلی پیش بین ها زیاد است. در مورد شاخص وضعیت نیز مقدار بیشتر از ۳۰ نشان دهنده مشکل جدی در استفاده از معادلات ساختاری است. از آنجا که در این پژوهش مقادیر ویژه نزدیک به صفر نبوده و هیچ یک از شاخص های وضعیت بیشتر از عدد ۳۰ نمی باشد مشکل جدی در استفاده از معادله ساختاری وجود ندارد (مومنی،۱۳۸۶).
در مدل این پژوهش بازاریابی رابطهای و وفاداری به عنوان متغیر پنهان در نظر گرفته شده. ابعاد بازاریابی رابطهای (تعهد ، اعتماد ، ارتباط ، شایستگی و مدیریت تعارض) و به عنوان متغیر آشکار و اندازه گیرندهی عوامل در اشکال مربع و مستطیل رسم شدند؛ با توجه به اینکه ممکن است خطای اندازهگیری وجود داشته باشد (به این معنی که بالا و پایین بودن دادهها تحت تأثیر عوامل مثل شرایط پاسخگویی به پرسشنامه ها، وقت شرکت کننده گان و… قرار بگیرد)، برای هر متغیر آشکار یک خطای اندازهگیری در نظر گرفته شد که با نماد e نمایش داده شده است. همچنین خطای ساختاری (ناتوانی متغیر مستقل در تبیین متغیر وابسته) نیز در نظر گرفته شد که با نماد rest به متغیرهای پنهان وصل شده است. بعد از رسم مدل، براساس شاخص های اصلاحی، ۱ پارامتر بین خطاها رسم شد تا شاخص های برازس مدل ارتقاء پیدا کند، با توجه به توضیحات فوق مدل نهایی پژوهش به صورت زیر رسم گردید.
ارزشیابی الگوی ساختاری
۴-۵ برآورد استاندارد و غیراستاندارد، نسبت بحرانی
همانطور که در جدول ۴-۱۳ دیده می شود، تمامی پارمترهای اصلی مدل، یعنی تمامی مسیری که بین بازیابی رابطه ای با مولفه های آن وجودد دارد و مسیر بین بازیابی رابطه ای با وفاداری دیده میشود، ، معنا دار است.
جدول ۴_۱۳: برآورد استاندارد و غیراستاندارد، نسبت بحرانی و سطح معناداری پارامترهای اصلی ارائه شده در الگو
پارامتر
برآورد
نسبت بحرانی